Veel méér dan een dag wielrennen

Zondag 21 augustus 2022. Die datum staat bij heel wat wielerliefhebbers al tijden rood omcirkeld op de kalender. Dan wordt de derde etappe gereden van de vuelta, oftewel de ronde van spanje. Die heeft een lengte van 193,2 kilometer en voert van … breda naar … breda! Economische visie, bedrijfsleven en het evenement vinden elkaar onder meer in de vuelta bedrijvencompetitie ‘fietsen voor breda’.

Eigenlijk … zou Breda al in 2020 etappeplaats zijn tijdens de Vuelta. Toen werd de start van de wielerronde in Utrecht doorkruist door corona en vervielen de etappes door Nederland. “Daar ben ik toen echt wel twee dagen ziek van geweest”, bekent Daan Quaars, wethouder van Bouwen en wonen, Evenementen én Sport. “Toen was 2022 al een stip aan de horizon.” De relatie van Nederland met de Spaanse wielerorganisatie is opperbest. “Utrecht is de eerste stad ter wereld die de start van alle drie de grote rondes – de Tour, Giro en Vuelta – in huis heeft”, weet Quaars. “Wij liften daar mooi op mee. Want als er één Nederlandse stad is, die een geschiedenis met Spanje heeft, dan zijn wij dat wel.”

Draagvlak
Dat ondervond de wethouder, toen hij met burgemeester Depla bij de presentatie in het Prado in Madrid was. “Iedereen kent daar Breda”, merkte hij tot zijn verrassing. Quaars benadrukt het draagvlak dat de Vuelta in Nederland heeft: “Iedereen doet mee: provincie, gemeente, rijk én de organisatie van de ronde. Het levert zovéél op: publiciteit, aandacht, sportiviteit, economisch enzovoort. Daarvan is lang niet alles in geld uit te drukken.” Met een hele etappe in Breda is er volop gelegenheid om in te haken. “Het mooie is dat de Vuelta naast sportief zo ook een economisch, cultureel en duurzaam verhaal wordt. Dit is veel méér dan een dag wielrennen.”
Quaars beseft dat héél West-Brabant straks op zijn kop staat. “Ook Roosendaal, Rucphen en Chaam bijvoorbeeld. Daar kunnen ze er wat van.” Hij hoopt dat de stad in augustus rood kleurt: “Ik ben wielerliefhebber geworden toen ik in 2019 bij de fi nish in Madrid was”, vertelt hij. “Daarna wilde ik een goede fi ets en ben gaan oefenen, om de toertocht mee te kunnen rijden. Ik stap elke ochtend op de fiets.” Hij spreekt van een once in a lifetime gevoel. “Dit is echt heel groot. De beelden komen over de hele wereld, behalve in NoordKorea. Het is ook geweldig dat de renners door de Grote Kerk heen gaan fi etsen. Dat mocht alléén als ze af zouden stappen en een kaars zouden opsteken, om te herdenken. Die ene minuut in Breda, die moet blijven hangen!” Collega-wethouder Boaz Adank, met Economie, sociale zaken, internationaal en bedrijfsvoering in zijn portefeuille, ziet volop kansen in de komst van de Vuelta. “Een etappe tegen het mooiste decor van alle Nederlandse steden”, blikt hij vooruit. Met de start bij het Kasteel, het door de kerk rijden van het peloton en de finish aan de Claudius Prinsenlaan voorziet hij Bredapromotie i optima forma. “We hebben echt een dagvullend programma opgetuigd. Dat heeft enorme impact.” Daarbij denkt hij ook aan het gebied toegepaste technologie en creativiteit, waarop Breda zich de komende jaren wil ontwikkelen tot een hotspot met internationale uitstraling: “Topsport zit in het veld innovatie. Daarnaast hebben we ons mooie erfgoed. Wij willen de stad zo goed mogelijk laten zien.” Met het lange parcours kan het publiek in elk geval goed gespreid worden.

Breedtesport
“Zonder topsport geen breedtesport”, vervolgt Adank. “Je hebt vormen nodig om anderen te inspireren. Daar hoort ook bij dat je mensen toegang geeft tot sport, óók mensen die het moeilijk hebben. In een alsmaar drukker wordende stad stimuleren wij fietsen graag als mobiliteitsvorm.” De gemeente ziet in de komst van de Vuelta ook een mooie gelegenheid om bedrijven bij elkaar te brengen. “Corona heeft aangetoond dat we dat gemist hebben, die verbindingen. Het randprogramma zorgt voor die verbindingen met elkaar. Daarbij kan een beetje competitie geen kwaad.”

Bedrijvencompetitie
Met dat laatste verwijst hij naar de Vuelta bedrijvencompetitie ‘Fietsen voor Breda’, een initiatief van BredaBusiness en de Gemeente Breda. Hierbij worden Bredase bedrijven uitgedaagd om in de 100 dagen vóór de etappe zoveel mogelijk kilometers te fietsen. Met elke 5.000 gefietste kilometers wordt een Bredaas kind, dat dit nodig heeft, aan een fiets geholpen. Drie Bredase partijen zijn de koplopers in de campagne voor deze competitie; Amphia, Handpicked Agencies én Be by Bèta. Toon Mampaey is commercieel directeur bij dat laatste bedrijf, onderdeel van de Fair Furniture Group, die kantoormeubilair maakt. “Wij hebben vanuit de groep fietsen wel omarmd”, vertelt hij. “Vitaliteit staat hier hoog in het vaandel.” Zo zijn start en finish van de jaarlijkse Tour Facilitair, met ruim 200 facilitair professionals als deelnemers, dit jaar bij het kantoor in Breda. “Daarbij fietsen ook heel wat mensen van ons eigen bedrijf mee. Die downloaden allemaal de app en fietsen voor het goede doel. Dan hebben we zo al een paar fietsen te pakken.” Be by Bèta is lid van de Betrokken Ondernemers Breda en wil op deze sportieve manier graag meehelpen het verschil te maken. “Zo laten we zien dat we lokaal maatschappelijk betrokken zijn”, besluit Mampaey. “Bij ons komt het gros al op de fiets naar het werk.”

 

Ook interessant

Een dagje meekijken met Hans van den Dobbelsteen

Hoi! Ik ben Hans van den Dobbelsteen, trotse eigenaar van werving- en selectiebureau DICE Vakpersoneel. Ik geef je graag een kijkje in mijn werkdag. DE...

7 vragen aan Arathorn Gummlich

Stappen & Shoppen richt zich al bijna vijftien jaar op de promotie van horeca, retail en cultuur in Breda. Dit doen ze door middel...

Frank de Bot – Voor evenementen die beklijven

Wanneer je van je eigen naam een merknaam kunt maken, dan doe je iets goed. Daarin slaagde Frank de Bot, allesbehalve een onbekende in...

Met een positief gevoel 2024 in

'Makelaars met een horecahart'. Dat is de alleszeggende slogan waarmee Hormax Horecamakelaars zich, ook in Breda, presenteert. Horecamakelaar Ivo Mermans is daar het gezicht...