Wie de jeugd heeft…

… heeft de toekomst, zo luidt de  bekende spreuk. Een spreuk, die zómaar in het kantoor van Paul van den Goorbergh bij Installatiebedrijf van den Goorbergh zou kunnen hangen. Paul is als vierde generatie actief in het familiebedrijf. Hij kijkt op zijn 58ste echter liever niet terug, maar vóóruit – naar de toekomst. Twee betrokken en bevlogen dertigers moeten de gezichten van die toekomst worden. “Zolang de warme familiesfeer maar behouden blijft!”

De toekomstVan een koperslagerij uit Prinsenbeek tot een middelgroot installatiebedrijf uit Breda, sterk in sanitair, ventilatie, verwarming, airconditioning, elektra en design. Dat is in een notendop de ontwikkeling die het familiebedrijf Van den Goorbergh sinds 1865 (!) heeft doorgemaakt. Algemeen directeur Paul onderkent het onderscheidend vermogen van een familiebedrijf als geen ander. “Dat zit hem in de warmte, de sfeer. We zijn als bedrijf wél gegroeid, maar dat is nooit ten koste gegaan van de persoonlijke aandacht.” Paul nam in 1997 het bedrijf over, dat hij samen met zijn vader had opgebouwd. “Die gasten van nu stappen op een rijdende trein”, durft hij dan ook met enige trots te stellen.

Met ‘die gasten van nu’ doelt Paul op zijn zoon Yannick (33) én op de 30-jarige Jop van den Maagdenberg. Yannick is de vijfde generatie Van den Goorbergh in de leiding van het bedrijf. Hij werd al jong gegrepen door de techniek en rolde via diverse studies het bedrijf in. Hij houdt zich als klimaatadviseur bezig met engineering, ontwerpen en calculaties. Jop begon op zijn vijftiende al bij Van den Goorbergh. “Ik kwam als loodgieter op mijn fietsje naar de zaak”, haalt de huidige bedrijfsleider op. Jop verliet het bedrijf even, voor anderhalf jaar, maar keerde al snel weer terug. “Het voelt hier als familie”, bevestigt hij het door Paul geschetste beeld. “Na al die jaren voelt het ook een beetje als míjn bedrijf.”

Toekomst

Paul beseft terdege dat de historie van het bedrijf iets is om te koesteren. “Maar we kopen er niets voor”, stelt hij direct. “De toekomst is belangrijker. Die kunnen we immers nog bepalen.” Hij ziet in de dynamische wereld van onder meer de energietransitie zowel kansen als valkuilen. Daarbij ligt de kracht met name in het familiaire: “Mensen blijven hier graag werken. Wij bieden een fijne werksfeer, maar bijvoorbeeld ook elke vrijdagmiddag een borrel. Dat moeten mensen ervaren en dat bevalt méér dan goed.” Dat onderkent ook Jop: “Je bent hier geen nummer”, onderstreept hij nog maar eens. Yannick geeft meteen ook aan dat het geringe verloop een luxe is: “Ook wij hebben vacatures hoor. Door als bedrijf innovatief te zijn én te blijven proberen we mensen hier lekker op hun plek te houden. Eigen initiatief wordt gewaardeerd.”

Installatiebedrijf van den Goorbergh

Slimme oplossingen

Bij Installatiebedrijf van den Goorbergh is het besef dat 2030 niet ver meer is, al lang en breed doorgedrongen. Die nabije toekomst biedt volop uitdagingen in het zoeken naar en vinden van slimme oplossingen. “Denk aan monitoring van systemen”, stelt Paul. “We gaan naar smart grid, naar opslag in accu’s, laadpalen et cetera. We kijken met andere bedrijven in onze buurt hoe we energie uit kunnen wisselen. Wanneer je visie hebt weet je wat er aankomt.” Hij noemt laadpleinen, waar collectief elektrische auto’s geladen kunnen worden, maar weet ook wat het belang van samenwerking is: “Wij weten wat we kunnen, maar ook wat we niét kunnen. Daarom kijken wij altijd rond naar co-partners, liefst in de regio.” Zo kan het bedrijf de goede naam en opgebouwde positie in interessante segmenten handhaven én uitbouwen. Daarbij is veel sprake van maatwerk.

De toekomst

Verhuizen?

Jop signaleert een groeiende vraag naar engineering. “Daarbij is het zaak om plannen goed voor te bereiden.” “Wij verkopen ook kennis”, valt Yannick hem bij.” Hij beseft dat het bedrijf dan ook veel meer te bieden moet hebben dan alleen handige monteurs. Het pand aan de Brugsteen bijvoorbeeld, waar Van den Goorbergh sinds 2007 gevestigd is. “Daar zijn we van het gas af”, vertelt Jop. “We gaan ook het magazijn opnieuw inrichten en het kantoor wordt verbouwd.” Er wordt getracht om ruimtes zoveel mogelijk te optimaliseren. Wordt er dan niet aan verhuizen gedacht? Jazeker wel! Paul: “Wij willen graag naar het nieuwe bedrijventerrein Steenakker 2, maar er is te weinig bouwgrond. Zo worden we beperkt in onze groei en moeten we roeien met de riemen die we hebben.”

Niet té groot

Bij dat roeien gaat Paul geleidelijk aan steeds meer op de kracht van Yannick en Jop vertrouwen. De beide dertigers zien immers met eigen ogen dat projecten steeds groter worden, dat er steeds meer opslag nodig is en de vraag naar prefab toeneemt. “Ik heb vette en magere jaren meegemaakt”, blikt hij heel even terug, om de blik meteen weer vooruit te richten: “Wij moeten niet té groot worden, om de sfeer van het familiebedrijf te behouden.” Hij weet dat hij levenslang betrokken blijft bij het bedrijf, maar stapt voorzichtig meer naar de achtergrond. “Ik plan tot 2028. Zolang ze me nodig hebben, blijf ik.” Yannick beseft dat hij dus een nadrukkelijk deel van de toekomst van het familiebedrijf uitmaakt: “Iets anders gaan doen was ook nooit een optie.” Zijn eigen adviesbureau heeft hij al geïntegreerd in het bedrijf. Samen met Jop werkt hij naar 2028 toe. “Ambitieus én realistisch”, benadrukt die laatste.

Paul zorgt wel dat de heren met beide benen op de grond blijven staan.  “Soms moet je veranderen, om je doel te bereiken.” Zo blijft Installatiebedrijf van den Goorbergh ook in de nabije en verdere toekomst een vooruitstrevend bedrijf. “Waar mensen graag willen werken”, stelt Yannick tevreden vast. “We zijn een gezonde organisatie, groeiende in zowel omzet, volume als kennis”, voegt Jop toe. “Zo kunnen we een totaalconcept blijven bieden”, met dank aan al die generaties vóór ons”, besluiten de heren eendrachtig.

Installatiebedrijf van den Goorbergh
Brugsteen 4
4815 PL Breda
(076) 541 22 63
info@installatiebedrijfvdgoorbergh.nl
www.installatiebedrijfvdgoorbergh.nl

Dit is een artikel uit Breda Business & Lifestyle #14. Lees het volledige magazine hier.

Ook interessant

Saskia van Erven – Een reis van hoofd naar hart

Na een studie economie en het runnen van een sustainable modelabel, koos Saskia van Erven (42) ervoor om steeds meer te gaan ondernemen vanuit...

Een geel-zwart hart

Wat heb ik afgezien! Op de dag dat NAC promoveerde naar de Eredivisie. Vol goede moed en met voldoende vertrouwen begaf ik me naar...

Zeg me alsjeblieft nooit meer hoe slim ik ben….!

Heb jij ook zoveel verschillende generaties op de werkvloer rondlopen? En worstel jij ook met de vraag hoe je je mensen gemotiveerd kunt houden...

Hoe zorg je voor een prettige werkomgeving?

In tijden van arbeidskrapte is het binden en boeien van medewerkers een uitdagende taak. Carlo van Overveld, mede-eigenaar van A Brand New Day en...