Hij zegt het met een glimlach op zijn gezicht: “Het dak is vaak pas van belang, als er een emmer water binnen staat.” Michael van Haperen weet waarover hij het heeft. Als directeur van Van Haperen dakbedekkingen in Breda laat hij zijn klanten graag zien wat er met een dak allemaal mogelijk is. Dat dat véél is, wordt duidelijk bij een bezoek aan het Duurzaam Dak Inspiratiecentrum. Niet voor niets is het motto van het familiebedrijf: Samen naar de top!
Michael van Haperen is 43 en inmiddels 16 jaar verantwoordelijk voor het in 1975 door zijn vader opgestarte bedrijf. Denk nu echter niet dat hij op zijn 27ste zómaar het stokje overnam en op het pluche ging zitten. Nee, Michael doorliep voor die tijd zo’n beetje alle disciplines binnen het bedrijf. “Ik vond dakdekker een tof beroep: lekker in de buitenlucht een gebouw verbeteren.” Hij begon op het dak en doorliep vervolgens alle disciplines binnen het bedrijf. “Van hulpdakdekker via calculator tot uitvoerder”, klinkt de opsomming. “Ik ken dus zeker mijn weg op het dak. Wij zagen vroeger al dat daar méér aandacht aan kon worden besteed. Mijn vader begon van oudsher als installatiebedrijf, maar koos al snel voor het dak. Dat is en blijft een zeer belangrijk onderdeel van een gebouw.”
Anders denken en slimmer inrichten
De keus voor het dak is een keus waar de familie van Haperen nooit spijt van heeft gehad. “Wij laten graag zien wat er met een dak allemaal kan en mogelijk is”, stelt Michael. Daarbij is er óók bewust voor gekozen het zakelijke accent op grootschalige renovaties, onderhoud en beheer te leggen. “Nieuwbouw doen we in mindere mate.” Het hoge innovatieve gehalte komt terug in het duurzaam dak inspiratiecentrum. “Dat is iets unieks”, weet de directeur. “Het is ook nooit af.” Van Haperen dakbedekkingen werd niet voor niets onderscheiden en erkend met De Groen Pluim en benoemd tot Brabants Besten op het gebied van Innovatief Werkgeverschap door de provincie Noord-Brabant. Daarnaast eerde de Gemeente Breda het bedrijf voor de Toegepaste Technologie en Creativiteit voor de voorbeeldrol die het bedrijf op het gebied van duurzaam ondernemen in zowel Brabant als ver daarbuiten vervult. “Wij onderkennen het belang van het maken van de juiste keuzes, wanneer je je dak renoveert of vervangt. Duurzaamheid is zo’n keus. Wij laten graag zien hoe wij met ons afval omgaan. Er zit bij ons een duidelijk systeem achter het hele proces.”
Profileren
De manier waarop Van Haperen dakbedekkingen zich naar buiten profileert, heeft tot een breed palet aan duurzaam bewuste opdrachtgevers geleid: van vastgoedontwikkelaars tot gemeenten en van woningcorporaties tot bedrijven. “Al die partijen komen hier langs en raken geïnspireerd door de mogelijkheden. We hebben op ons Inspiratiecentrum twaalf verschillende systemen liggen en kunnen daardoor alles laten zien, van traditioneel tot heel innovatief. Een proeftuin? Nee, daarmee doe je ons tekort”, klinkt het stellig. “Er is veel meer mogelijk. Het gaat niet om een product of een systeem: het gaat om het gehele concept. Hier wordt het allemaal tastbaar. Wij gingen voorheen altijd naar de klant toe. Nu komen de klanten naar ons. Dat was de uitdaging.” Michael kijkt positief naar de aanloop die het Duurzaam Dak Inspiratiecentrum trekt: “We krijgen hier aanmeldingen van zovéél bedrijven en organisaties. Je ziet vooraf mensen zonder enige verwachting de daken betreden. Na het bezoek is dat dan helemaal veranderd. Mensen worden enthousiast en zijn positief verrast van wat er op een dak allemaal kan. Dat geeft mij een voldaan gevoel.”
Doortastend met het Duurzaam Dak Inspiratiecentrum
Zoals het een ondernemer met ambities betaamt, ging Michael snel en doortastend met het Duurzaam Dak Inspiratiecentrum aan de slag. “Het idee is in 2020 geboren”, haalt hij terug. “Toen ben ik er ook meteen partners gaan zoeken, welke binnen ons concept passen. Datzelfde jaar zijn we al begonnen met het realiseren. Het Inspiratiecentrum gaat veel verder dan wat je op het dak ziet. Mensen zijn door de opkomst van zonnepanelen sowieso ánders over het dak gaan denken. Dat geeft ons de gelegenheid de koe bij de horens te vatten. Wij zijn vakidioot over het dak en willen dat overbrengen, zodat men de juiste keuzes maakt. We willen ook jongeren werven om dakdekker te worden. Er komen hier regelmatig groepen scholieren over de vloer. Dat heeft ons vorig jaar nog 4 nieuwe medewerkers opgeleverd.” Dat breed gedragen enthousiasme doet de directeur deugd: “Ik ben trots op ons werk”, laat hij zijn hart spreken. “Ik heb zelf op het dak gestaan, ervaren hoe het is om daar te werken.”
Betrokkenheid
Via een eigen portaal laat van Haperen 24/7 zien wat er op het dak wordt gedaan. “We delen ook graag foto’s van het geleverde werk. Dat vergroot de betrokkenheid. Dat zorgt niet alleen voor informatie voor de klant, maar onze mensen weten zo ook dat er aandacht is voor hun werk. Doordat het fysieke aspect is geminimaliseerd, kunnen onze dakdekkers doen waar ze goed in zijn. We werken met een eigen materiaaldienst. Vracht die het dak op moet gaat omhoog met behulp van een kraancombinatie.” Hoewel de kern van het team uit Breda en omstreken komt, wordt er door heel het land – en zelfs over de grenzen – gewerkt.
Blijven ontwikkelen
“Ja, het bedrijf is in de afgelopen 15 jaar flink doorontwikkeld en veranderd”, erkent Michael. “Door de verschuiving van onze focus van nieuwbouw naar renovatie zijn we een heel ander soort opdrachtgevers aan gaan spreken. We zien nu ook dat Nederland verandert. Het wordt drukker per vierkante meter. Dan is het zaak om de ruimte op het dak méér te gaan benutten.” Het spreekt voor zich dat het dak ook steeds meer rekening houdt met het veranderende klimaat. Opvang en afvoer van regenwater horen er bij, maar bijvoorbeeld óók sport en spel. Michael: “Denk aan recreatieruimte op het dak. Elk dak heeft hier een eigen systeem.”
Hij weet dat een ambitieuze dakdekker véél en mooie daken wil maken. “Ook het dak van het NAC-stadion is door ons gemaakt”, laat hij met gepaste trots vallen. “Daardoor voelt het elke twee weken dubbelgoed om daar een warm onderdak te hebben.” Hij werkt met een loyaal team, waarin veel kwaliteit samenkomen. Ook zijn jongste zoon Luca (16) is inmiddels via een BBL-opleiding in het familiebedrijf actief. “Daar herken ik mezelf deels wel in”, klinkt het warm. Hij beseft dat hij zélf nog niet klaar is, op naar het 50-jarig bestaan in 2025. “Er liggen nog genoeg vierkante meters dak in Nederland, die de komende jaren aan de beurt komen.”
—
Van Haperen dakbedekkingen b.v.
Weidehek 65
4824 AT Breda
(076) 542 06 11
info@vanhaperen.nl
www.vanhaperen.nl
—
Dit is een artikel uit Breda Business & Lifestyle #13. Lees het volledige magazine hier.