De waarde van je bedrijf gaat verder dan cijfers op de balans; ontdek hoe een bedrijfswaardering werkt en hoe je de bedrijfswaarde kunt verhogen.
Waardebepaling: Hoe werkt dat?
Een veelgebruikte methode om de ondernemingswaarde van een bedrijf vast te stellen is de Discounted Cash Flow (DCF)-methode. Hierbij bereken je de verwachte toekomstige kasstromen (het geld dat daadwerkelijk in- en uit de onderneming gaat) en die reken je vervolgens terug naar de waarde van vandaag (het “contant maken”). Een andere bekende methode is het gebruik van EBIT(DA)-multiples. EBITDA staat voor “Earnings Before Interest, Taxes, Depreciation, and Amortization” – simpel gezegd, de winst van je bedrijf zonder rekening te houden met rente, belasting en afschrijvingen. De ondernemingswaarde wordt dan berekend door deze winst maatstaf te vermenigvuldigen met een factor, gebaseerd op vergelijkbare bedrijven.
Unique Selling Points (USP’s)
Naast cijfers is het onderscheidend vermogen van je bedrijf, ook wel Unique Selling Points (USP’s) genoemd, cruciaal voor een waardebepaling. Dit zijn eigenschappen zoals een trouwe klantenkring, “recurring omzet”, innovatieve producten of een beperkte afhankelijkheid van de DGA. Door deze duidelijk in kaart te brengen, laat je zien waarom jouw bedrijf waardevol en aantrekkelijk is voor kopers.
Normalisaties: eerlijke cijfers
Voordat je de waarde bepaalt, moet je de bedrijfsresultaten ‘normaliseren’. Dit betekent dat je eenmalige kosten of inkomsten, zoals incidentele juridische kosten of een niet marktconforme ondernemersbeloning, uit de cijfers haalt. De genormaliseerde resultaten geven dan een zuiver en consistent beeld van de prestaties van je bedrijf.
Cash & Debt Free
Bij de waardering en verkoop van een onderneming komt vaak de term “Cash & Debt Free” voorbij. Dit betekent dat de ondernemingswaarde (bovengenoemde contant gemaakte toekomstige kasstromen) wordt gecorrigeerd voor de (overtollige) liquide middelen (+/+), het werkkapitaal surplus / tekort (+/-) en de rente dragende schulden (-/-), hetgeen resulteert in de aandelenwaarde van de onderneming. Hierbij is het belangrijk om goed te weten hoeveel geld er nodig is voor de dagelijkse operationele activiteiten en voor de verdere groei (het werkkapitaal), zodat er achteraf geen verrassingen zijn.
Hoe verhoog je de waarde?
Je kunt de waarde van je bedrijf verhogen door tijdig te werken aan deze kwantitatieve en kwalitatieve elementen. Zorg er bijvoorbeeld voor dat het bedrijf minder afhankelijk is van jou als eigenaar. Bouw een goed managementteam op en zorg dat processen vastliggen. Optimaliseer je interne processen, verbeter winstmarges (per product of dienst), bind key-medewerkers aan je onderneming en investeer in groei en innovatie. Een goede voorbereiding loont echt!
Conclusie
De waarde van je bedrijf bepalen gaat verder dan alleen cijfers. Door je sterke punten te identificeren en te benadrukken en je bedrijf toekomstbestendig te maken, zorg je voor een aantrekkelijke en waardevolle onderneming. JM Corporate Finance helpt je graag om een helder en realistisch beeld te krijgen van de waarde van jouw bedrijf.
Meer weten?
Bekijk jmpartners.nl of neem contact op via 076- 8870001 of info@jmpartners.nl. Onze adviseurs staan je gewoon helder, met visie te woord.