De meeste dromen zijn bedrog, zoals een gevallen Nederlandse zanger ooit zong. Die vlieger gaat echter niet op voor Teng Janssens, woonachtig in Ulvenhout. Hij droomde er al op jonge leeftijd van om ooit zijn eigen sportkledingmerk te starten. Die droom werd werkelijkheid. Zijn merk DUTCHFAME zit volop in de groei. Teng geniet met volle teugen: “Niets is onmogelijk”, stelt hij met een zelfverzekerde knipoog.
Teng Janssens werd geboren in Delft, groeide op in Eindhoven, woonde na zijn studententijd in Enschede, een tijd in België en belandde uiteindelijk in de regio Breda. “Ik was op heel jonge leeftijd al bezig met kleding”, haalt hij thuis aan de keukentafel op, van top tot teen gehuld in een outfit van zijn eigen merk. “Ik was altijd wel ijdel en dat ben ik nog steeds, we ging pas de deur uit als mijn kleding goed matchte”, bekent hij. Geïnspireerd door een oom, die kledinginkoper was, ging hij als jonge tiener al naar de groothandel om joggingpakken in te kopen. Die werden voorzien van een eigengemaakt logo – een T en een J – en door Teng verkocht, vanuit de kofferbak van de auto van zijn vader, bij hockeyclubs. “Dat was voor een paar jaar een mooie bijverdienste, al op heel jonge leeftijd”, blikt hij tevreden terug.
Van Gils
Een opleiding aan de Textiel Handelsschool was een logisch vervolg. Die volgde hij in Enschede. In het voorjaar van 1990, nog vóór de diploma-uitreiking, viel zijn oog op een personeelsadvertentie, die hem méér dan aansprak. “Van Gils in België, destijds met Hugo Boss wereldleider op de pakkenmarkt, zocht een commercieel medewerker binnendienst voor de Engelse markt.” Teng reageerde en werd aangenomen. “Ik was zo blij als een kind. ”Het was de basis van een lange succesvolle carrière in de mode.” Hij leerde tot aan het onverwachte faillissement van Van Gils veel, maar bleef daarnaast gefocust op de droom van zijn eigen merk. Volgende werkplekken werden dan ook gevonden bij United Fashion Makers en daarna bij Micro Fashion in Capelle aan den IJssel.. “De overstap van de pakkenwereld naar die van de stropdassen en accessoires was best logisch, vond hijzelf, in tegenstelling tot wat zijn omgeving er van vond. Een pak had een stropdas nodig. Dat is nog steeds zo.”
Bij het familiebedrijf Micro Fashion voelde Teng zich thuis. Hij werkte er van 1995 tot 2008 in allerlei managementfuncties. Een structureel aandeel in het bedrijf zat er echter niet in. “Toen heb ik gezegd: dan ga ik het zelf doen”, klinkt het resoluut. Samen met twee compagnons begon hij MTR FashionFlair, met de bedoeling om zo eindelijk dat eigen merk op te starten. Dat deden de heren in Breda. “We werkten volgens een private label-concept, richtten ons op formele herenmode. ”MTR , genoemd naar de voornamen van de drie initiatiefnemers, werd succesvol en is met Tresanti onder meer het kledingmerk van NAC. Het bleef bij Teng echter knagen en eind 2021, tijdens de corona-crisis, besloot hij zijn oude hobby te gaan professionaliseren. “Ik miste de sportmode. Dat was mijn passie. Ik ben altijd blijven kijken wat sporters dragen.”
DUTCHFAME
De naam werd DUTCHFAME, in kapitalen. “Een Iconische sportmode-naam voor kampioenen die trots, roem en succes uitstraalt”, zo motiveert hij. “Een naam ook die je nooit meer vergeet.” Het opvallende logo ontwierp hij zelf. Wie goed kijkt ziet daar een D en een F in. “Ik ben altijd al wel een beetje rebels geweest”, bekent Teng. Hij durft zich dan ook te onderscheiden van de grote spelers in de sportkleding. De focus van DUTCHFAME ligt op de Nederlandse markt. De ambitie om ook internationaal te gaan is er echter wel degelijk. De sportkleding die Teng ontwerpt is customized. Alles kan gepersonaliseerd worden “We verkopen aan individuen, teams, clubs, events en bedrijven.” Een brede doelgroep van dames, heren en kids, die hij met zijn ‘laatste kunstje’ voor zich hoopt te winnen. “Iedereen sport”, klinkt het vol vertrouwen. “Er is constant vraag en de kwaliteit van de kleding moet altijd perfect zijn. Daarnaast is persoonlijke service ontzettend belangrijk. Het gaat om personaliseren. Wij mikken in onze marketing op ‘jij, je team en je bedrijf’.” Eigentijdse sportmode dus, volledig customized … Je eigen design, je eigen kleuren en je eigen aantallen. Famous Dutch!”
Levende etalagepop
De bevlogen ontwerper gaat ook leisure, zoals hoodies, sweats, jassen en t-shirts niet uit de weg, een prima combinatie met sportkleding. “Ik ben zelf mijn beste reclame, een soort van levende etalagepop”, lacht Teng. Zijn hele leven fanatiek gehockeyd en getennist, tegenwoordig is hij een echte padel-liefhebber, uiteraard geheel gehuld in DUTCHFAME. “Wij hebben sportkleding in alle kleuren van de regenboog en helemaal naar eigen design. Iedereen bepaalt zijn eigen kleur. Je moet echt doen wat je wilt. Wij moedigen juist aan om out of the box te denken.” Hij wil van zijn kledingmerk een gevestigde naam in de Nederlandse sportwereld maken en beseft dat dat tijd nodig heeft. “Ik ga niet zomaar met Nike, Adidas en Puma concurreren. Dat zou naïf zijn.”
Hij ziet kansen om met ambassadeurs te werken, (top)sporters die zijn kleding dragen en ook zelf mogen ontwerpen. Hoe cool is dat?. “Maar ik blijf met beide benen op de grond”, klinkt het nuchter.
Teng noemt voormalige toptennisser Rafael Nadal als het perfecte voorbeeld van sterke sportkledingmarketing. “Die durfde alles aan te trekken.” Hij bouwt de komende tijd hard verder aan DUTCHFAME, weet dat hij zijn merk op steeds meer sportclubs en bij bedrijven terug zal zien. Hiervoor is hij constant op zoek naar interessante marketing en exposure, door middel van bijvoorbeeld kledingdeals met een paar toptennissers. De hockeyers van Klein Zwitserland uit Den Haag, van hockeyclub Groningen en Push uit Breda, dragen DUTCHFAME thermo baselayer longsleeves onder hun wedstrijdshirt en we hebben deze zomer een dames Eredivisie Padel team gekleed. Dit is een kleine greep uit onze samenwerkingen. Alles uiteraard exclusief en speciaal voor de klant gemaakt. “We gaan ervoor”, klinkt de sportman en ondernemer in Teng vastberaden. “DUTCHFAME gaat er komen, levendig en eigentijds en dus een naam om te onthouden!”
—
DUTCHFAME
(06) 13 47 05 13
info@dutchfame.nl
Neem een kijkje naar het assortiment van Dutchfame!
—
Dit is een artikel uit Breda Business & Lifestyle #16. Lees het volledige magazine hier.