Klein begonnen, groot geworden

Acht jaar geleden begonnen Joeri en Xavier Schalk met een paar auto’s op de oprit van hun ouders. Inmiddels staat Schalk Automotive in Etten-Leur bekend als een betrouwbare specialist in jon gebruikte BMW’s en Mini’s. In hun nieuwe pand combineren de broers vakmanschap met een persoonlijke, gemoedelijke benadering die zeldzaam is geworden in de autobranche.

“Onze klanten merken de Brabantse gastvrijheid zodra ze binnenkomen” vertelt Xavier. “We willen dat iedereen zich hier op z’n gemak voelt. Niet de auto, maar de klant staat centraal. Een goede bak koffie hoort daar gewoon bij.”

VAN OPRIT TOT EIGEN PAND

Het begon klein, met een gedeelde passie en veel ambitie. Twee broers die in hun vrije uren auto’s opknapten en verkochten, eerst letterlijk voor het ouderlijk huis. “We gingen stap voor stap” zegt Joeri. “Van de oprit naar ons eerste pandje, toen naar Rijsbergen, en nu hier in Etten-Leur. Elke stap voelde spannend, maar ook als een logische volgende.”

De nieuwe locatie markeert een duidelijke volgende fase. Waar ze in Rijsbergen verspreid zaten over meerdere panden, is nu alles onder één dak samengebracht: showroom, werkplaats en kantoor. Dat zorgt niet alleen voor meer overzicht, maar ook voor rust en herkenbaarheid. “Mensen kunnen nu gewoon binnenlopen, de auto zien, even een praatje maken,” zegt Joeri. “Dat spontane contact past bij ons.”

Etten-Leur

EEN NIEUWE UITSTRALING, DEZELFDE KERN

Met de verhuizing kwam ook een nieuwe naam en uitstraling. De oude naam, Schalk Trading Automotive, past niet meer bij wat het bedrijf inmiddels is geworden. “We doen zoveel meer dan alleen handel” legt Joeri uit. “Naast verkoop en inkoop regelen we ook financiering, verzekering en onderhoud. Eigenlijk alles wat bij de aanschaf van een auto komt kijken.” De keuze voor de nieuwe naam, Schalk Automotive, lag voor de hand. “Schalk is gewoon een sterke naam”, vult Xavier aan. “Dat merkten we ook bij klanten. We hebben het simpel gehouden: een fris logo, nieuwe bedrijfskleding en een website die bij de tijd is. Het past bij wie we zijn: professioneel, maar met beide voeten op de grond.”

Ook het team groeide mee. Nieuwe collega’s en stagiaires vonden de weg naar Etten-Leur, aangetrokken door de frisse uitstraling van het pand en de goede reputatie. “In Rijsbergen moesten we soms echt zoeken naar personeel”, vertelt Joeri. “Nu krijgen we spontaan sollicitaties binnen. Dat zegt veel over hoe mensen ons bedrijf zien.”

PERSOONLIJK CONTACT ALS UITGANGSPUNT

Het succes van Schalk Automotive draait niet om aantallen, maar om aandacht. “Mensen kopen een auto op gevoel”, zegt Xavier. “En dat gevoel begint bij vertrouwen.” Dat vertrouwen groeit niet achter een balie, maar aan de koffietafel. “Als iemand hier binnenkomt, bieden we eerst wat te drinken aan”, vertelt Joeri. “Dan praten we over wie iemand is, wat hij doet, wat hij zoekt. Soms gaat het gesprek maar een kwartier over de auto en de rest over de persoon zelf. Wij vinden het belangrijk om een fijne relatie met de klant op te bouwen.”

Hun benadering klinkt eenvoudig, maar onderscheidt hen in de markt. “Vanuit de klant horen we dat grote dealerbedrijven vaak het persoonlijke contact verliezen” zegt Xavier. “Wij springen juist in dat gat. Klanten vertellen ons vaak dat ze het bijzonder vinden dat we gewoon doen wat we zeggen. Terwijl dat voor ons juist de normaalste zaak van de wereld is.”

EERLIJK EN OPEN; LETTERLIJK

Transparantie is een belangrijk uitgangspunt. In de showroom is alles zichtbaar; van kantoor tot werkplaats. “We hebben het pand bewust open en licht gehouden” legt Joeri uit. “Je ziet wat er gebeurt. We hebben niks te verbergen, en dat merken klanten.”

Die openheid geldt ook in hun manier van zaken doen. “Als een klant niet realistisch is in wat hij verwacht, zeggen we dat gewoon” vertelt Xavier. “Dat hebben we geleerd door ervaring. Je kunt beter eerlijk zijn dan energie steken in iets wat niet goed voelt. We verkopen liever geen auto dan dat iemand ontevreden weggaat.”

Ook binnen het team is die eerlijkheid de norm. “Iedereen weet hier waar hij aan toe is”, zegt Joeri. “We zijn zuinig op onze mensen, maar het werkt twee kanten op. Die open cultuur houdt ons allemaal scherp.”

DE KRACHT VAN EEN EIGEN PLEK

Het nieuwe pand in Etten-Leur voelt als een volgende stap, maar ook als een bevestiging. De locatie dicht bij de snelweg zorgt voor een betere bereikbaarheid, meer zichtbaarheid en een professionelere uitstraling. “Mensen rijden langs en denken: daar wil ik eens binnenkijken”, vertelt Joeri. “Zelfs voorbijgangers stappen soms gewoon even binnen voor een praatje. Dat vinden we prachtig.”

Schalk Automotive Etten-Leur

VOORUIT MET VERTROUWEN

Na acht jaar ondernemen kijken de broers met trots terug, maar vooral vooruit. “Elke stap is spannend geweest” zegt Joeri. “Van de oprit tot hier. Maar het voelt nog steeds alsof we pas beginnen. De sneeuwbal rolt steeds sneller.” De komende jaren willen ze vooral verder bouwen aan een stabiele organisatie met een sterke naam in de regio.

“Als iemand in Breda of Etten-Leur denkt aan een jong gebruikte BMW of Mini, willen wij de eerste zijn die in hen opkomt” zegt Xavier. “Dat is ons doel.”

Wat ze daarbij nooit zullen veranderen, is hun manier van werken. “We zijn gewoon twee nuchtere Brabantse jongens” zegt Joeri met een glimlach. “We houden van auto’s, van mensen en van eerlijk zaken doen. Dat is altijd onze basis geweest, en dat blijft het.”

DE KOFFIE STAAT KLAAR

Bij Schalk Automotive draait het om meer dan auto’s. Het gaat om vertrouwen, plezier en een persoonlijke benadering. “Een auto kopen moet vooral leuk zijn” zegt Xavier. “Een goed gevoel, van begin tot eind.”

Dus op zoek naar een BMW, een Mini of ben je gewoon nieuwsgierig? Bij Schalk Automotive in Etten-Leur ben je altijd welkom! De koffie staat klaar.

Schalk Trading Automotive
Mon Plaisir 35
4879 AK Etten-Leur
(076) 200 38 82
info@schalktrading.nl
www.schalktrading.nl

Dit is een artikel uit Breda Business & Lifestyle Editie #20. Lees het hele magazine hier.

Ook interessant

Product-Market Fit: De stille motor achter elk succesvol bedrijf

Het probleem? Niet je inzet. Niet de kwaliteit. Maar het ontbreken van een goede Product-Market Fit – de match tussen wat jij maakt en...

Service met een gouden randje

Na een korte stilte is Technica Nova terug van weggeweest. In hun nieuwe pand aan de Ginnekenweg bouwen Arnold Dons en Maikel Metten verder...

Waarom investeren in teams het échte verschil maakt

We leven in een tijd waarin alles sneller lijkt te moeten. Resultaten, strategieën, veranderingen - alles volgt elkaar in hoog tempo op. De intenties...

Investeren in de fundamenten van morgen

We staan op de drempel van een nieuw tijdperk, maar de meeste mensen hebben het nog niet door. Als marktkenner met tien jaar ervaring...