Een netwerkclub, maar dan nét even anders

Netwerk tot resultaat. Het is de álleszeggende tekst die het wapen van de VOC siert. Je begrijpt dan direct dat het hier niet over de Vereenigde Oostindische Compagnie gaat. Nee: het gaat over die ándere VOC: de netwerkclub uit Breda. Voluit Stichting de VOC, een club die ertoe doet. Waar de uitstraling van ‘Sjors van de Rebellenclub’ wordt gekoppeld aan informeel en Bourgondisch ‘leuke dingen doen’. Voor en door ondernemers. De VOC dus!

De VOC bestaat sinds 2005 en werkt heel bewust aan een heldere profileren van de club. Een non-profit netwerkclub, waar het niet om de kwantiteit maar juist om de kwaliteit van de bijeenkom- sten gaat. Vóór ondernemers, dóór ondernemers. Maar dan wel nét even anders als al die andere netwerkclubs. Bij de VOC staat verbinden centraal. Het draait bij de halve dozijn activiteiten per jaar om kennis maken én kennis delen, op een uiterst informele en prettige manier. Die activiteiten variëren van een walking dinner tot een golfdag en van een zomerborrel tot een culinair bezoek aan Breda Photo. Neem maar eens een kijkje bij alle toffe activiteitenfoto’s op de VOC-Facebookpagina en je ziet direct wat hiermee bedoeld wordt! In een dergelijke entourage voelen beslissers zich thuis en dat blijkt. Het vierkoppige bestuur hoeft alleen maar de kaders te scheppen. “Wij faciliteren een netwerk door onze leden”, verwoordt Jan Gerrit Kroon het treffend.

Blijven ontmoeten
Ook door corona laat de VOC zich niet uit het veld slaan. Alles wordt uit de kast gehaald om ervoor te zorgen dat de ondernemers én onderneemsters uit Breda en omgeving elkaar ook in 2020 op informele en persoonlijke wijze kunnen blijven ontmoeten. Zo blijft de club in een behoefte voorzien, bij een erg divers gezelschap. VOC-leden zijn óveral werkzaam, van de ICT tot de horeca, van de financiële dienstverlening tot de creatieve sector en van de advocatuur tot coaching en advies op allerlei gebied. Dat enorme bonte palet aan mannen en vrouwen op beslissers-posities vormt mede de kracht van de VOC. Daar moét heel weinig, maar mág heel veel. Informaliteit en gezelligheid voeren de boventoon, met uiteraard de Bourgondische Brabantse inslag. “Wij laten mensen die ondernemend zijn in hun waarde”, stelt voorzitter Geert Siefken trots. En dat is precies waarom zoveel ondernemers zich thuis voelen bij de VOC. Jij óók?

 

Ook interessant

Saskia van Erven – Een reis van hoofd naar hart

Na een studie economie en het runnen van een sustainable modelabel, koos Saskia van Erven (42) ervoor om steeds meer te gaan ondernemen vanuit...

Een geel-zwart hart

Wat heb ik afgezien! Op de dag dat NAC promoveerde naar de Eredivisie. Vol goede moed en met voldoende vertrouwen begaf ik me naar...

Zeg me alsjeblieft nooit meer hoe slim ik ben….!

Heb jij ook zoveel verschillende generaties op de werkvloer rondlopen? En worstel jij ook met de vraag hoe je je mensen gemotiveerd kunt houden...

Hoe zorg je voor een prettige werkomgeving?

In tijden van arbeidskrapte is het binden en boeien van medewerkers een uitdagende taak. Carlo van Overveld, mede-eigenaar van A Brand New Day en...