Hoe zorg je voor een prettige werkomgeving?

In tijden van arbeidskrapte is het binden en boeien van medewerkers een uitdagende taak. Carlo van Overveld, mede-eigenaar van A Brand New Day en Lekker Fris, vertelt aan Breda Business & Lifestyle hoe hij zorgt voor een prettige werkomgeving voor alle medewerkers.

Je vindt het heel belangrijk dat medewerkers zich thuis voelen binnen de organisatie. Hoe pak je dat aan?

“Onze filosofie is altijd geweest om een bedrijf te creëren waar zowel onze collega’s als de partijen die we vertegenwoordigen, de merkeigenaren en de consumenten, zich echt op hun gemak voelen. Het bedrijf voelt aan als een grote familie, waarin we niet alleen streven naar een prettige werksfeer, maar ook ons personeel enorm waarderen en ondersteunen. Dit vertaalt zich onder andere in reizen naar onze klanten in het buitenland, jaarlijkse skitrips, barbecues met partners en kinderen en leuke evenementen rond Sinterklaas en Kerst.”

“Daarnaast hebben we een prettige werkomgeving gecreëerd waarin de medewerkers zich fijn en veilig voelen. Ons kantoor is ontworpen als een gezellige huiskamer met diverse gezellige hoekjes en inspirerende meeting rooms. We hebben een eigen cocktailbar, een prachtig dakterras, een koffiehoek en zelfs een ‘feel-at-home manager’. Op deze manier zorgen we ervoor dat medewerkers het fijn vinden om naar kantoor te komen.”

Wist je bij het aannemen van je eerste medewerker al dat je zo met je werknemers wilde omgaan of is dat geleidelijk aan gegroeid?

“Vanaf het begin zijn we gaan werken op een manier die we zelf prettig vonden en waar we voldoening uit haalden,” legt Overveld uit. “Pas later zijn we gaan vastleggen hoe we dit precies doen. Op deze manier hebben we ook samen met de medewerkers onze kernwaarden gecreëerd. We hebben daarbij niet gekeken naar ‘waar willen we naartoe’, maar naar ‘wie zijn we op dit moment’. Zo zijn de kernwaarden dare, care en share ontstaan. Je ziet ze hier ook nergens aan de muur hangen; dit is iets wat we als vanzelf uitdragen.”

Waardering tonen is belangrijk. Hoe laat jij je waardering naar het personeel blijken?

“Dat zit ‘m in de kleine dingen”, zegt Carlo. “We hebben bijvoorbeeld een muur met muziekplaten. Elke medewerker mag zijn eigen hoes kiezen, die vervolgens met hun foto wordt gepersonaliseerd. Als een medewerker vertrekt, worden deze platen niet weggegooid. In plaats daarvan worden ze bewaard in de “golden oldies box”. Daarnaast geven we niet alleen de medewerkers, maar ook hun partner een cadeau wanneer ze jarig zijn. Ook stimuleren we ondernemerschap binnen onze organisatie. Veel van onze medewerkers zijn mede-eigenaar van het bedrijf doordat we hen de mogelijkheid bieden om jaarlijks aandelen te kopen. Op deze manier delen ze ook financieel mee in het succes van het bedrijf.”

Dit is een artikel uit Breda Business & Lifestyle #14. Lees het volledige magazine hier.

Ook interessant

Duurzaam ondernemen duur? Niet met de juiste subsidies

Duurzaam ondernemen. Voor de een betekent dat milieuvriendelijke keuzes maken, sociale verantwoordelijkheid nemen, minder energie gebruiken. Misschien denk je direct aan zonnepanelen, warmtepompen en...

Een inspiratiehuys voor badkamers

Inspiratiehuys. Zo noemt Het Badhuys zich op de voorkant van een fraai eigen magazine, dat prominent de showroom siert. Die term slaat de spijker...

Basiq Cleaning: dé specialist in reiniging

Schoonmaken is een vak apart, en dat bewijst Roy Heessels met zijn bedrijf Basiq Cleaning. Na jarenlange ervaring in Breda is het bedrijf  weer...

Marketingtrends 2025: Authentiek zijn en AI inzetten

De kerstboom wordt al opgetuigd op kantoor en jullie marketingstrategie is nog niet klaar voor 2025? Dan wordt het toch echt tijd om eens...