Olivier van Daalen: Match my brand

Met een achtergrond als verslaggever bij en producer van verschillende tv-programma’s over de hele wereld begint het bij Bredanaar Oliver van Daalen (42) te kriebelen om voor zichzelf te gaan beginnen in Amsterdam. En met succes. Het mediabureau Match My Brand bestaat inmiddels ruim twaalf jaar en groeit als kool. Met inmiddels honderd klanten als Stella Fietsen, 123inkt, Mr Marvis en Naïf wordt het tijd voor een bezoekje. Wat is het geheim achter zijn succes en wat heeft hij nog meer in petto?

Vertel eens, wat doet Match My Brand precies?
“Match My Brand is een mediabureau dat adverteerders adviseert over hoe en waar ze hun doelgroep het beste offline en online kunnen bereiken om op die manier te helpen met de groei. We kijken echt naar het bedrijf, wat er speelt, wat ze willen communiceren en hoe we vervolgens echt een slimme mediastrategie kunnen maken. Dan moet je denken aan TV, radio, social media, Google, buitenreclame of de krant. Inmiddels staan we bekend in de markt als een van de scherpste inkopers van offline media voor middelgrote en kleinere adverteerders.”

Wanneer begon het te kriebelen om voor jezelf te beginnen?
“Altijd al eigenlijk. Ik was vroeger al bezig met ideeën en projecten, maar het moet ook het juiste moment zijn om zo’n stap te nemen. Na mijn studie ging ik tv-programma’s maken en ben ik verslaggever geweest bij Shownieuws. Ik heb ook een tijd belspellen geproduceerd in het buitenland en werkte toen nauw samen met de eigenaar van dat bedrijf. Toen begon het te borrelen dat ik toch wel voor mezelf wilde beginnen. Het bedrijf waar ik voor werkte stopte ermee, ik belandde in de WW en had toen de ruimte om te proberen voor mezelf te beginnen. Ik was toen 29 en heb meteen de daad bij het woord gevoegd en ben gestart met Match My Brand.”

Was dit een onderbuikgevoel of was het altijd al het plan om op je 30ste voor jezelf te starten?
“Ik wilde altijd al wat voor mezelf doen, maar had zoveel ideeën. Ik wilde presentator worden, acteur, ik wilde van alles. Één ding waar ik zeker over was, is dat ik een eigen bedrijf wilde. En het liefst in de media. Maar hoe en wat, dat wist ik niet precies. Dat is gaandeweg ontstaan.”

Wat is je drive om zo hard te werken?
“Ik vind het vooral ontzettend leuk wat ik doe. Ik denk dat het te vergelijken is met iemand die een sport beoefent en daar vol voor gaat, een voetballer of een schaatser. Op het moment dat ik begon met ondernemen was het alsof ik een jas aantrok die heel goed paste. Dat voel je gewoon en dat is wat ondernemen met mij doet. Ik vind het enorm leuk om deals te maken en wil met Match My Brand de scherpste inkoper van media zijn in Nederland. En gewoon een heel goede merkbouwer. Toen ik eenmaal begon met media-inkoop en dingen voor elkaar kreeg, gaf me dat zoveel voldoening. Als ik op zondag moest kiezen tussen twee uur aan mijn bedrijf werken of naar de bioscoop gaan, dan koos ik voor mijn bedrijf. Dat is mijn drive. En ik vind het leuk dat ik door bedrijven te helpen veel mensen leer kennen en daardoor veel kijkjes in verschillende keukens krijg. Dat vind ik superinteressant.”

Welke invloed heeft de coronacrisis op jouw bedrijf gehad en in hoeverre is de werkwijze van Match My Brand veranderd?
“De eerste zes weken was echt even schrikken. Alles viel stil en dus ook de omzet. Toen heb ik wel geleerd dat als er een onverwachte situatie ontstaat, ik eigenlijk heel strijdvaardig word. 

Ik dacht: als er geen omzet is, laten we dan kijken wat corona in Azië heeft gedaan en wat bedrijven en merken daar doen. We zijn een onderzoek gestart en hebben een whitepaper geschreven aan de hand van mediabureaus en grote adverteerders in Azië en de rest van de wereld. Dat werkte ook heel positief binnen het team. Iedereen had zoiets van: schouders eronder en kijken hoe we het beste door kunnen gaan. Na een maand of twee in lockdown zag je dat mensen vanuit huis weer meer gingen kopen, waardoor bedrijven meer geld gingen verdienen, en daardoor ook weer wilden adverteren. Zo is Match My Brand in twee jaar tijd enorm gegroeid qua omzet en het team is verdubbeld. Sommige dingen zijn ook veel efficiënter geworden sinds corona. We doen meer meetings online, waardoor je meer op een dag kunt doen en niet meer een halve dag in de auto zit naar afspraken in Maastricht, Utrecht of Eindhoven. Er is nu ook een optie om af en toe thuis te werken en dat was voor de corona niet. Maar we hebben een jong team dus er zijn ook mensen die liever gewoon naar kantoor komen.”

Je hebt in korte tijd een enorme groei doorgemaakt. Hoe ben je, en dus ook Match My brand, zo succesvol geworden?
“Dat is heel simpel, gewoon keihard werken. Aandacht voor je klanten hebben, maar ook voor je team en kwaliteit leveren. Je moet creatief zijn en niet de massa volgen, maar juist iets anders gaan doen. Er zijn dingen die ik misschien anders had kunnen doen, maar ik kijk altijd vooruit. We hebben de afgelopen twaalf jaar veel uiteenlopende merken van nul naar bekend geholpen, terwijl ze niet veel geld hadden. Het bedrijf Stella Fietsen kwam bij ons toen ze nog maar één winkel hadden en daar werken inmiddels zo’n 850 mensen. Mr Marvis is ook vanaf het begin bij ons toen ze nog met z’n drieën waren en dat is ook een groot merk geworden. 123inkt en de Zonnebloem zijn ook al zo’n tien jaar klant bij ons. En een aantal andere vaste klanten zijn Fletcher Hotels, Naïf Natural Skincare, Holland en Barrett, Hoogvliet supermarkten, Otrium, Van Mossel, Phantasialand, Preston Palace, Bakker Bart en Fit For Free.”

Grote namen zie ik wel, ben je veranderd door je succes?
“Ik ben wel veranderd ja, omdat het niet altijd makkelijk is om een bedrijf op te bouwen en te runnen. En ik ben natuurlijk gewoon twaalf jaar ouder nu haha. Ik heb nu veel meer ervaring en heb heel veel mensen mogen leren kennen. Nu doe ik vooral wat ik leuk vind en dat geeft heel veel energie. Als enige eigenaar is het soms best lastig. Je loopt tegen dingen aan zoals hoe je om moet gaan met groei en met je personeel. Vanaf 2013 ben ik me heel erg op zelfontwikkeling gaan richten. Ik heb bijvoorbeeld Vipassana gedaan, en tien dagen in een klooster gemediteerd zonder te praten. Ik ben drie keer naar life coach Tony Robbins gegaan in Engeland, Amerika en in Nederland. Dat helpt ook mee om je motivatie op scherp te zetten. Maar ik heb ook allerlei andere (spirituele) cursussen gedaan, waardoor ik mezelf veel beter heb leren kennen en meer uit mezelf gehaald heb. En dat heeft me veranderd.”

Waar haal je je inspiratie vandaan?
“Inspiratie krijg ik door het werk, maar ook door andere ondernemers te spreken. Ik raak geïnspireerd door hun verhalen en door te zien hoe zij dingen doen. Binnen je klantenkring ontmoet je ook heel interessante mensen die ik anders niet had ontmoet.”

Jij zet merken in de spotlight, maar vertel eens, sta jij zelf liever voor de camera of erachter?
“Toen ik nog verslaggever was wilde ik Ivo Niehe 2.0 worden. Ik wilde echt die richting op, maar ik kwam er snel achter dat mensen die bekend zijn heel erg beperkt worden in de dingen die ze willen doen. Mensen vinden er altijd iets van en daar had ik geen zin in. Ik hou ervan om mijn leven te leven zoals ik dat wil en niet rekening te hoeven houden met meningen van anderen.”

Heb je naast al het harde werken nog wel tijd voor ontspanning?
“Jawel, ik haal mijn ontspanning uit kickboksen, ik reis veel en mediteer. Dat soort dingen geven mij ontspanning.”

Wat zijn de hoogtepunten geweest de afgelopen jaren?
“Corona is een dieptepunt, maar eigenlijk ook een hoogtepunt. We hebben veel bijzondere dingen meegemaakt de afgelopen tijd. Met het hele team zijn we naar Israël geweest en we hebben een workation gedaan in Málaga, dat was heel leuk. We hebben ook heel veel met klanten meegemaakt. Naïf Natural Skincare had een week voor de campagne nog een gezicht nodig en toen heb ik in twee dagen tijd Rens Kroes geregeld. Ook hebben we Anita Witzier gekoppeld aan Stella Fietsen. En Hardwell hebben we geholpen aan de samenwerking met Opel, hij was het gezicht van Opel Adam. Ik ben voor een sieradenmerk dat gekoppeld wilde worden aan Carmen Electra naar Los Angeles gegaan. En het is natuurlijk ook heel leuk om pretparken of hotels te testen zoals Preston Palace, Phantasialand of Wunderland Kalkar. Dat zijn de leuke dingen van het vak.”

Hoe hou je de sfeer goed binnen jouw bedrijf?
“We hebben natuurlijk veel evenementen, dus we gaan veel op pad met het team. Er worden vrijdagmiddagborrels georganiseerd en we proberen elk jaar weg te gaan met het hele team. Dat is natuurlijk heel leuk en goed voor de band. En we hebben een open sfeer op de werkvloer, wat heel fijn is.”

Als je jezelf als brand zou moeten omschrijven in drie woorden, wat zou je dan zeggen?
“Doorzetter, handig en creatief zijn dan de drie woorden die het beste bij mij passen. Ik sta wel bekend als iemand die het onderste uit de kan haalt voor merken. Dat ze soms denken: daar komt Oliver weer haha.”

Zou je ooit nog naar Breda terug willen komen?
“Wie weet! Toen ik na de middelbare school in Amsterdam ging wonen kwam ik tot mijn vijfentwintigste bijna ieder weekend terug, omdat ik de Brabantse gezelligheid miste en de gemoedelijkheid van de mensen. Breda is nooit uit mijn hart gegaan, ook al woon ik nu drieëntwintig jaar in Amsterdam. Ik ga altijd nog terug met carnaval en heb tot de dag van vandaag nog veel goede vrienden daar. Breda is een ondernemende stad met veel initiatieven en er zijn veel creatieve mensen, ondernemers en muzikanten zoals Tiësto, Kabale und Liebe en Hardwell die daar vandaan komen. Dat vind ik heel mooi aan Breda. Ik ben in de wijk Biesdonk opgegroeid en daar heb ik een goede les geleerd om te leren doorzetten en niet alles cadeau te krijgen.”

Wat zijn je toekomstplannen, heb je nog iets in het verschiet?
“Ik wil nog veel meer merken helpen met groeien en ze verder brengen. En ik wil mezelf daarin blijven ontwikkelen. In een veranderend medialandschap waar offline media en de manier van inkoop verandert moet je scherp en innovatief blijven. En verder wil ik stapjes maken naar andere dingen. Investeren in nieuwe bedrijven lijkt me ook heel leuk.”

 

Ook interessant

10 tips om uw bedrijf cybersafe te maken

Veel ondernemers beseffen niet hoe kwetsbaar ze zijn op het gebied van IT. Zeker bij ondernemers in de financiële dienstverlening is het van belang...

Niet alleen je voeten zijn in goede handen

Wie denkt dat een podotherapeut de hele dag met voeten bezig is, heeft het mis. Een podotherapeut als Wout Buijs behandelt patiënten met uiteenlopende...

Logo Technische Unie is niet voor niets groen

Duurzaamheid gaat veel verder dan alleen een paar zonnepanelen op je dak leggen. Daar weten ze bij Technische Unie álles van. Frans Reijerse, manager...

Voorkomen cybercriminaliteit begint met bewustwording

‘De vraag is niet óf u te maken krijgt met een cyberaanval, maar wannéér.’ Het staat er heel stellig, op de website van Asomis...