7x succesvolle zakenmannen uit Breda

Eerlijk is eerlijk: niet iedereen is gemaakt voor het ondernemerschap. Het vereist doorzettingsvermogen, een briljant idee, geloof in jezelf en een flinke bak moed. En hadden we al doorzettingsvermogen genoemd? Gelukkig barst Breda van de ambitieuze ondernemers. Wij nemen er graag een aantal onder de loep die uitblinken op verschillende gebieden. Hieronder vind je zeven succesvolle en inspirerende zakenmannen uit Breda met een flink vermogen!

Adriaan MolAdriaan Mol

Programmeren kun je leren (of toch niet)

Om succesvol te zijn heb je geen opleiding nodig. Dat bewijst Adriaan Mol. Studeren? Hij vond er geen bal aan. Al op z’n achttiende besluit hij dat het genoeg is geweest met de schoolbankjes. Hij stopt met school en gaat doen waar hij goed in is: programmeren.

Maar daarvoor was hij al actief! Op slechts vijftienjarige leeftijd begon Adriaan met programmeren en zijn eerste project was het maken van een versie van het spelletje Snake speciaal voor Mac-computers. Het spel was gratis te downloaden, maar toonde bij het opstarten een pop-up met het bericht: ‘Hoi, ik ben de maker van dit spelletje en ben vijftien jaar. Misschien kun je via PayPal een euro doneren, dan kan ik een pizza kopen.’ Er werd massaal gedoneerd! En daar kon hij véél meer van kopen dan een pizza. Vanaf dat moment zocht hij steeds grotere uitdagingen op. Zo richtte hij de blog MacOSX.nl voor Apple-fanaten op en startte zijn eerste bedrijven: NovaHost, Zaypay en MobileTulip.

Maar…

…we kennen Mol uiteraard van zijn twee grootste bedrijven: Mollie en MessageBird. Deze bedrijven zijn geboren uit een frustratie. Hij was ervan overtuigd dat dingen beter, slimmer en mooier konden. Zo merkte Mol bijvoorbeeld op dat KPN het voor ondernemers onnodig ingewikkeld maakte om berichten naar klanten te sturen, wat hem inspireerde tot het latere MessageBird.

Het idee voor Mollie ontstond toen Nederlandse banken in 2005 iDeal als betaaloptie lanceerden, wat volgens Mol een onnodig gecompliceerd online betaalproces opleverde. Binnen enkele weken ontwikkelde hij een koppeling en dashboard waarmee iDeal voor ondernemers veel sneller en eenvoudiger te gebruiken was.

Deze prestaties hebben Adriaan Mol niet alleen flink wat erkenning opgeleverd, maar hebben ook zijn bankrekening aardig gespekt. In 2024 schat Quote zijn vermogen op een indrukwekkende 1,7 miljard euro. Niet slecht voor iemand die ooit begon met het programmeren van een simpel spelletje Snake!

Functie: Eigenaar van Mollie
Leeftijd: 40 jaar

Jasper van EckJasper van Eck

De hoofdsponsor van NAC (voor één dag)

Wie de wedstrijden van NAC Breda volgt, heeft ongetwijfeld de naam van Jaspers bedrijf, Kasparov Finance & BI, voorbij zien komen. Grappig genoeg (maar niet geheel toevallig) begon de carrière van Jasper van Eck ook in het stadion van deze voetbalclub. Niet als voetballer, maar als accountmanager.

Na zijn tijd bij NAC Breda ging Jasper aan de slag bij HighQ en Active Professionals, waar hij zijn vaardigheden verder aanscherpte en een reputatie opbouwde als een gedreven professional met een scherp oog voor detail. Hij leerde de kneepjes van het vak, maakte waardevolle connecties en legde de basis voor zijn toekomst als ondernemer.

In 2012 besloot Jasper om zijn passie voor sales en zijn talent voor business te combineren. Hij richtte Kasparov Finance & BI op, een bemiddelingsbureau voor financials. Met een team van experts weet Kasparov de juiste mensen op de juiste plek te krijgen, zowel voor vaste functies als voor interim-posities. Onder de leiding van Jasper, groeide het bedrijf snel.

Om zijn club te steunen – en om zijn passie voor ondernemen te combineren met zijn liefde voor NAC Breda – werd hij al snel sponsor van de club. Kort daarna kreeg hij zelfs de kans om voor één wedstrijd hoofdsponsor te zijn. Tijdens een actie van Serious Request, werd de plek van hoofdsponsor geveild. Jasper bood 17.000 euro en won de veiling. Hoofdsponsor voor één dag van je eigen club: hoe gaaf is dat?

Functie: Founder Managing Director van Kasparov Finance & BI
Leeftijd: 50 jaar

Carlo van OverveldCarlo van Overveld

Een cocktailbar op kantoor; wie wil dat nou niet?

Carlo van Overveld is eigenaar van Brand New Day en Lekker Fris, twee merken die de Nederlandse drankmarkt aan het veroveren zijn. Carlo begon zijn carrière in de alcoholindustrie, waar hij waardevolle ervaring opdeed. Toen het bedrijf waar hij werkte werd overgenomen, zag hij samen met zijn compagnon een gat in de markt. Ze grepen deze kans en in 2005 leidde dat tot de oprichting van Brand New Day.

“Onze filosofie was om een bedrijf op te bouwen waarin onze collega’s, de partijen die we vertegenwoordigen, de merkeneigenaren, en de consumenten het allemaal erg naar hun zin hebben.” – Carlo Overveld

A Brand New Day richt zich op het vertegenwoordigen van drankmerken, zowel Nederlandse als buitenlandse merken, door hen te ondersteunen met sales en marketing. Hun portfolio is écht indrukwekkend, met iconische merken zoals Jack Daniel’s en Aperol Spritz, en unieke merken zoals Crodino en Berentzen Apfelkorn.

In 2017 richtten Carlo en zijn compagnon Lekker Fris op, een onderneming die zich focust op non-alcoholische dranken. Het bedrijf importeert de meest verfrissende frisdrankmerken van over de hele wereld naar Nederland, waaronder Arizona, Schweppes, en diverse waters en siropen.

Maar wat deze merken écht uniek maakt, is de employer branding. Carlo en zijn compagnon hebben een ongekend toffe bedrijfscultuur gecreëerd binnen A Brand New Day en Lekker Fris. Sinds maart 2021 is het bedrijf gevestigd in een nieuw pand in Breda. Het kantoor heeft onder andere een koffiebar (met de lekkerste koffies en siropen van Monin) en een ‘feel-at-home manager’, een cocktailbar (duh) en het mooiste dakterras van Breda.

En alsof dat nog niet genoeg was…

Ze organiseren ook regelmatig tripjes naar hun klanten in het buitenland, geven memorabele feesten en zorgen dat werknemers op belangrijke momenten in het zonnetje gezet worden. Alles om de circa tachtig medewerkers een fijn thuisgevoel te geven.

Functie: Director/Owner A Brand New Day en Lekker Fris.
Leeftijd: 56 jaar

Wesley AdemaWesley Adema

Stap voor stap groeien naar miljonair

Hét bewijs dat je zonder fortuin of een uitgebreid netwerk, maar met vastberadenheid en een flinke dosis doorzettingsvermogen, succesvol kunt zijn. Dat ging echter niet zonder slag of stoot. Op jonge leeftijd moest Wesley noodgedwongen het ouderlijk huis verlaten. Plotseling stond hij op straat met slechts 500 euro op zak en begon hij, zoals hij zelf zegt, vanaf nul. Deze uitdaging motiveerde hem om zijn dromen na te jagen en financieel onafhankelijk te worden.

Wesley besloot om het heft in eigen handen te nemen en begon met ondernemen. Hij richtte verschillende bedrijven op en begon aan de zijlijn te beleggen in vastgoed. Zijn aanpak was niet spectaculair of snel, maar geleidelijk en doordacht. Hij begon met kleine stappen, waarbij hij zijn maandelijkse inkomsten langzaam zag groeien van 2.000 euro naar 4.000 euro en steeds verder. Zijn geduld en vastberadenheid wierpen hun vruchten af, en binnen tien jaar was hij miljonair.

Tegenwoordig is Wesley een succesvolle vastgoedmagnaat met een indrukwekkend vermogen en een portfolio van zo’n twintig panden. Hij heeft het grootste deel van zijn bedrijven verkocht om zich volledig te kunnen concentreren op vastgoed. Zijn activiteiten beperken zich niet alleen tot Nederland; Wesley bezit en verhuurt ook woningen en nieuwbouwcomplexen in Spanje!

Door zijn succes verscheen hij ook in tv-programma’s als ‘Steenrijk, Straatarm’ en ‘Waar doen ze het van?’, waar hij kijkers een inkijkje geeft in zijn leven en zijn zes nullen tellende bankrekening.

Nu wil hij anderen inspireren en begeleiden bij de aankoop van een woning onder de Spaanse zon. Hij hoopt de droom van velen te verwezenlijken door zijn expertise en passie voor vastgoed te delen. Hoe mooi is dat?!

Functie: Vastgoedondernemer
Leeftijd: 38 jaar

Dennis NouwensDennis Nouwens

Van zolderkamer naar miljoenendeal

In 1997 richtte Dennis Nouwens op 22-jarige leeftijd vanuit zijn zolderkamer zijn bedrijf Nouwens Transport Breda BV op. Als twintiger had hij op dat moment nooit kunnen voorzien dat zijn onderneming zou uitgroeien tot een toonaangevend transportbedrijf met maar liefst honderdzestig medewerkers. Voordat hij ging ondernemen, had hij al de nodige ervaring opgedaan in de transportsector door jarenlang zelf achter het stuur te kruipen voor een ander transportbedrijf. Maar hij wilde meer; hij wilde onafhankelijk zijn en zijn eigen koers bepalen.

Nouwens begon slechts met één busje. Hij reed alle routes zelf en wist dat hij wekelijks zo’n vijfentwintighonderd kilometer moest afleggen om financieel rond te komen. Gelukkig had Dennis een groot netwerk, waardoor hij vanaf het begin af aan elke week voldoende ritten kon binnenhalen. Na verloop van tijd groeide zijn bedrijf en op een gegeven moment reed hij zelfs vijfduizend kilometer per week. Tijdens het rijden kreeg hij tientallen telefoontjes, rekende hij offertes uit en sloot hij deals met grote opdrachtgevers. En je kunt je voorstellen: dat is niet vol te houden.

Dennis besefte al vrij snel dat hij het niet allemaal alleen kon en begon zijn team langzaam uit te breiden. Eerst nam hij één medewerker aan, toen al snel een tweede, en voor hij het wist, had hij een team van vijftig medewerkers. Inmiddels werken er ongeveer honderdzestig mensen bij Nouwens Transport Breda.

In 2023 sluit Nouwens een miljoenendeal met de Vlaamse Dematra Group. Hij verkoopt het bedrijf, maar de naam Nouwens Transport zal wel blijven bestaan. Stopt Dennis dan helemaal met ondernemen? Nee! Tegenwoordig richt hij zich voornamelijk op zijn vastgoedbedrijf DNH Vastgoed BV.

Functie: Directeur DNH Vastgoed B.V.
Leeftijd: 52 jaar

Stefan NuijtenStefan Nuijten

Op jonge leeftijd al een miljoenenvermogen.

Stefan Nuijten heeft een indrukwekkend spoor van successen achtergelaten. Al op jonge leeftijd richtte hij Forza op. Dit bedrijf heeft hij in 2017 succesvol verkocht om het bekende full-service bureau Fightclub te starten. Onder zijn leiding groeide Fightclub al snel uit tot een van de grootste bureaus in Nederland, met bijna honderd toegewijde medewerkers. Dat er geld te verdienen valt in de wereld van marketing, bewijst Nuijten wel. Hij heeft op jonge leeftijd al een miljoenenvermogen opgebouwd.

Fightclub heeft niet alleen de marketingwereld doen opschudden, maar heeft ook een indrukwekkende reeks prijzen en erkenningen ontvangen. Zo werd het bureau in 2020, 2021 én 2022 bekroond tot ‘Beste Full-Service Bureau van Nederland’ in de categorie voor grote bureaus en uitgeroepen tot #1 digitaal bureau van Nederland met een buitengewone gemiddelde score van 9.46 in 2019.

Het bureau heeft een mooie reputatie opgebouwd en heeft mogen samenwerken met vooraanstaande merken in Nederland en daarbuiten. Klanten zoals Mora, DPD Nederland, Red Band, Delta, Mercedes-Benz Trucks, Driscolls, Brisker, Paturain, Wasa en Fit For Free vertrouwden op de expertise van Fightclub. En dat zegt natuurlijk alles!

Na vierenhalf jaar besloot Stefan het bedrijf te verkopen aan het Belgische Customer Collective. Twee jaar later draagt hij volledig het stokje over. Tegenwoordig investeert hij in bedrijven in de online tech- en mediasector, zoals PTTRNS.ai, een van de grootste AI-studio’s van Nederland met een indrukwekkend track record.

Functie: Investor in digital media solutions
Leeftijd: 39

Dex BosDex Bos

De man achter Smakelijk Breda en de lokale cadeaukaarten

Als je ooit uit eten bent geweest in Breda, is de kans groot dat Smakelijk Breda je heeft geholpen bij de keuze van je restaurant. Achter deze populaire culinaire online gids staat Dex Bos.

Dex begon met het schrijven van blogs over zijn favoriete gerechten bij lokale restaurants. Wat begon als een manier om restauranttips met vrienden te delen, groeide al snel uit tot een culinaire gids. Je kunt je voorstellen dat dit uiteindelijk een dure hobby werd, aangezien hij alle etentjes zelf betaalde.

Op zoek naar een duurzaam verdienmodel vond Dex de oplossing in een abonnementsvorm voor restaurants. Tegen betaling konden restaurants zich aansluiten bij zijn site, een profiel krijgen en blogs over hun restaurant laten plaatsen. Ondanks deze commerciële opzet bleef Dex onafhankelijk; als hij een gerecht niet lekker vond, schreef hij er simpelweg niet over.

Eind 2019 viel het Dex op dat veel bedrijven in Breda traditionele kerstpakketten en landelijke cadeaukaarten kochten als eindejaarsgeschenk. Dit vond hij zonde, aangezien er miljoenen euro’s de stad uitgingen en niet terug geïnvesteerd werden in de lokale economie. Zo ontstond de Smakelijk Breda Cadeaukaart, een lokale culinaire cadeaukaart die besteed kon worden bij restaurants en delicatessenwinkels in Breda. De timing was perfect, want de coronapandemie en de daaropvolgende Koop Lokaal campagnes maakten bedrijven en organisaties bewuster van lokaal inkopen.

De culinaire cadeaukaart werd uiteindelijk de Breda Cadeaukaart, en kan besteed worden bij tweehonderd lokale winkels en horecagelegenheden in Breda. Tot op heden zijn er al vijftigduizend kaarten verkocht! Het succes inspireerde Dex om het softwareplatform Cardflow te ontwikkelen. Het platform biedt een dashboard, apps en koppelingen voor het uitgeven van (lokale) cadeaukaarten. In 2023 werd Cardflow gelanceerd met de Tilburg Cadeaukaart en Den Bosch Cadeaukaart, en dit jaar wordt het platform verder uitgebreid naar nieuwe steden.

Functie: Eigenaar Breda Cadeaukaart en Cardflow
Leeftijd: 35

Dit is een artikel uit Breda Business & Lifestyle #14. Lees het volledige magazine hier.

Ook interessant

Jaco Balemans: ‘Mijn werk is mijn hobby’

Er zijn ondernemers die niet uit de media weg te slaan zijn. En er zijn ondernemers die liever op de achtergrond blijven. Tot die...

Hap&Tap Magazine: Printmedia in een veranderend Landschap

De Bredase broers Michel en Marc Neuféglise runnen samen al 18 jaar het blad Hap&Tap Magazine. Hierin zetten ze horecabedrijven en leveranciers uit Brabant,...

Technische Unie toont zijn groene gezicht

Duurzaamheid. Daar moet je niet te veel over nadenken: dat moet je gewoon dóén. Technische Unie maakt dat graag een stukje gemakkelijker. Als onderdeel...

Koper staat centraal bij goede ICT-inkoop

Je moet maar durven. Een traditioneel proces zodanig transformeren, dat daardoor een hele nieuwe discipline ontstaat. Chris van Rooij en Paul van Oers deden...