9 vragen aan Freek van Noortwijk

 

Succesvol ondernemer, zondagskind, creatieveling, praatgraag, eigenaar van 7 horecaconcepten, energiek, vader van Coco (1), ex-man van Katja Schuurman, Entrepreneur, en vooral een grote passie voor koken. Samen met Johanneke van Iwaarden, Guillaume de Beer en Vagarsh Mogatseljan is Freek van Noortwijk (33) één van de eigenaren van The Breda Group. Wie was nou zijn held in de keuken vroeger? Wat geeft hem de meeste energie, en opent hij nog een restaurant in Breda? Ik bracht Freek een bezoekje.

1. Een hele prestatie freek, nu al 7 horecaconcepten op je naam. Is dat iets waar je vroeger al van droomde?

“Ik heb heel lang gedacht dat ik een zakenman zou worden. Mijn ouders zijn allebei ondernemers dus dat zit toch een beetje in je bloed. Toen ik uiteindelijk met kerst het ene jaar een snijmachine vroeg en het andere jaar een messenset, zette dat mijn ouders wel aan het denken. Mijn moeder zei nog: ’Als je straks afgestudeerd bent aan de UvA heb je in ieder geval alle instrumenten verzameld om een restaurant te beginnen.’ En daar kreeg ze dus gelijk in. Ik heb altijd naast mijn studie gewerkt in de horeca. En als ik vrij was dan was ik altijd aan het koken. Toen ik op kamers zat konden mijn huisgenoten elke week aangeven wanneer er meegegeten werd. En nee dat was geen pizza. Ik nam toen al zeebaars, coquilles en eendenbouten mee naar huis. Voor mij was dat mijn koksopleiding. In de praktijk heel veel koken thuis en werken in restaurants. Ik kwam op een gegeven moment bij Restaurant Envy op de Prinsengracht terecht. Dan kon ik wel aan de universiteit studeren, maar ik startte gewoon onderaan de hiërarchische ladder haha. Ze vonden mij maar een irritant ventje dat toevallig beter kon rekenen en Engels sprak en niet per se meer vlieguren in de keuken had gemaakt. Dus ik moest mezelf keer op keer bewijzen.”

  1. Geldt de uitspraak ‘zoals men zaait zo zal men oogsten’ bij jou of speelt geluk toch ook wel een beetje een rol in jouw carrière?

“Ik zou niet zeggen dat het alleen maar hard werken is, ik ben ook wel een zondagskind. We hebben wel behoorlijk moeten snijden in ons personeel door corona en daardoor is de hele structuur die we hadden opgebouwd verdwenen. Veel werk is bij onszelf terechtgekomen, maar dat zijn we langzaamaan weer aan het opbouwen. We zijn nu zelfs weer terug op het niveau waar we voor corona waren. Er is een heel sterke backoffice op het moment met mensen op marketing, HR, finance, administratie en in de keuken. Ook hebben we nu iemand fulltime aangenomen op recruitment in binnen- en buitenland. Er is echt een totaal gestoord equilibrium op de arbeidsmarkt wat niet houdbaar is op deze manier.”

  1. Je hebt een pittige paar maanden achter de rug met je huwelijk dat op de klippen liep en start vervolgens the noodle shop, paindemie en bohiem, waar haal je die drive vandaan?

“Er zijn periodes waarin we heel hard moeten werken, maar ik ben onlangs gescheiden, verhuisd en heb een dochtertje van bijna twee, dus het is altijd zoeken naar de juiste balans. En ik doe ook dingen die ik leuk vind hoor. The Noodle Shop in de Hallen stond al op de planning een maand voordat alle

restricties door corona ingevoerd werden, dus we hebben het uiteindelijk toch wel doorgezet. En daar staan we ook echt achter. Bijna alles is huisgemaakt, goede sauzen en vooral goede noodles. alles wat we doen, doen we als groep, maar we hebben ook onze eigen projecten. Paindemie is vooral het ‘coronaproject’ van Guillaume, mijn compagnon. En Bohiem is meer mijn project, wat ik overigens samen doe met drie vrienden die verder niks met de horecagroep te maken hebben. Het was een gezamenlijke droom die we naast onze drukke levens met kinderen en ander werk gerealiseerd hebben. En daar krijg ik zoveel energie van. Ik droomde daar al heel lang van om dat te doen. Alles gebeurt in de openlucht. Een zeven- of negengangenmenu bereiden op open vuur met lokale en wilde ingrediënten. Koken met de kracht van de elementen, bijna off-grid. We hebben ondergrondse ovens en vuurpitten di we gebruiken. Uiteindelijk is Paindemie en Bohiem beiden mega succesvol geworden. Bohiem zit al vijf maanden lang ieder weekend vol.”

  1. Er is onlangs een vierde eigenaar bijgekomen, vagarsh mogatseljan. Wat is zijn kracht?

“Vagarsh heeft zo’n groot netwerk en heeft zoveel ervaring. Hij zorgt er samen met Johanneke voor dat er in deze moeilijke tijd iedere week drie personeelsleden bijkomen, naast dat er ook weer mensen weggaan natuurlijk. We hebben met z’n drieën een heel succesvol bedrijf neergezet, maar hij zorgt ervoor dat wij allemaal kunnen doen wat we leuk vinden en waar we goed in zijn. Hij zorgt dat alles strak georganiseerd is en dat er veel duidelijkheid is binnen het bedrijf, zodat iedereen weet welke koers we varen. En zo kan ik me focussen op de dingen waar ik goed in ben.”

Ook interessant

Jaco Balemans: ‘Mijn werk is mijn hobby’

Er zijn ondernemers die niet uit de media weg te slaan zijn. En er zijn ondernemers die liever op de achtergrond blijven. Tot die...

Hap&Tap Magazine: Printmedia in een veranderend Landschap

De Bredase broers Michel en Marc Neuféglise runnen samen al 18 jaar het blad Hap&Tap Magazine. Hierin zetten ze horecabedrijven en leveranciers uit Brabant,...

Technische Unie toont zijn groene gezicht

Duurzaamheid. Daar moet je niet te veel over nadenken: dat moet je gewoon dóén. Technische Unie maakt dat graag een stukje gemakkelijker. Als onderdeel...

Koper staat centraal bij goede ICT-inkoop

Je moet maar durven. Een traditioneel proces zodanig transformeren, dat daardoor een hele nieuwe discipline ontstaat. Chris van Rooij en Paul van Oers deden...