Van informatiespecialist en horecamedewerker tot eigenaar van een bierbrouwerij. Jaren geleden had Roel Buckens nooit gedacht dat hij zo gefascineerd zou raken door het bierbrouwproces. Hij begon met het brouwen van bier in zijn studentenkamertje. Met een flinke portie lef en meerdere crowdfunding campagnes later richtte hij frontaal brewing company op. Hij vertelt aan Breda Business & Lifestyle zijn inspirerende verhaal over de berg tegenslagen onderweg, maar dat als je echt iets wil, je ervoor moet gaan. En dat is hem gelukt.
Alles begon met mijn passie voor koken
“Voordat ik Frontaal Brewing Company startte, had ik niet zo gek veel met bier. Ik had vooral iets met koken; dat vond ik echt superleuk om te doen”, begint de eigenaar van de brouwerij te vertellen. “Ik heb heel lang in verschillende restaurants gewerkt, en merkte daar dat ik het leuk vond om te experimenteren met smaken. Neem bijvoorbeeld een eenvoudige paprika; door verschillende technieken en processen toe te passen, zoals grillen, fermenteren, roosteren, of pekelen, kun je steeds weer een totaal andere smaak creëren. En dát vond ik zo interessant; je hebt een basis en vanuit daar kun je verschillende kanten op.”
Mijn opleiding: dat werd ‘m niet
“In de tussentijd volgde ik een ICT-opleiding om opgeleid te worden tot informatiespecialist. Maar ongeveer drie jaar nadat ik aan de opleiding was begonnen, begon ik te twijfelen en dacht ik: ik geloof niet dat dit iets voor me is. Tegelijkertijd spookte de gedachte door mijn hoofd: als je nu stopt, stapelt zich een behoorlijke studieschuld op. Natuurlijk kon ik overwegen om een andere opleiding te volgen, maar ik had geen idee wat ik écht wilde doen. Ik besloot om met mijn schoolmentor te praten, en hij gaf me wijze raad: ‘Neem eens een halfjaar vrij. Verken je mogelijkheden en denk na over wat je echt wilt. Na dat halfjaar kun je beslissen of je doorgaat met de opleiding of stopt. Doe vooral wat goed voelt.’ En dat heb ik toen gedaan.”
Mijn reis naar Australië: een eye-opener
“Ik besloot naar Australië te verhuizen; daar had ik ook familie wonen, dus het was een goede manier om familiebezoeken te combineren met mijn sabbatical. Uiteraard heb ik ook gereisd, maar ik heb voornamelijk veel gewerkt. Ik vind het fantastisch om hard te buffelen. Dat zit nu eenmaal in mijn bloed en dat krijg je er ook niet zomaar meer uit. In Australië belandde ik in veel verschillende keukens, en daar leefde ik enorm op. De werkcultuur en mentaliteit daar waren zo anders dan hier in Nederland”, legt Buckens uit.
Geïnspireerd door bierbrouwproces
“Tijdens mijn verblijf kwam ik in contact met iemand die werkte voor The Local Taphouse, een bekend speciaalbiercafé in Melbourne. Ik begon er rond te hangen en genoot regelmatig van een biertje. Daar ontdekte ik dat er veel meer was dan alleen pils. Ik raakte steeds meer geïnspireerd en ontdekte dat het bierbrouwproces bijna een op een vergelijkbaar is met koken. Wat me echt fascineerde, was dat je met slechts vier basisingrediënten – hop, mout, gist en water – veel verschillende smaken kunt creëren.” Roel vertelt verder: “Vanuit deze basisingrediënten kun je eindeloos experimenteren. Door verschillende technieken toe te passen in het brouwproces, kun je precies sturen welke richting je met je bier op wilt. Je hebt de vrijheid om te spelen met smaken, waarbij je sommige smaaktonen naar voren brengt, terwijl je andere op de achtergrond houdt. Zo kun je zelf bepalen of je je bier een zoete, bittere of juist fruitige smaak wilt geven – alles is binnen handbereik.”
Met een hoofd vol inspiratie terug naar Nederland
“Toen ik terugkeerde naar Nederland, kwam ik erachter dat de biercultuur die in Australië heerst, er niet was in Nederland. Voor kwalitatief speciaalbier moest ik echt naar Amsterdam. In Nederland waren de bier-invloeden vooral afkomstig uit België en Duitsland. Ik besefte dat het daardoor veel makkelijker was om nieuwe smaken in Nederland te integreren; we hebben niet zo’n eenkennige biercultuur. En daar lag een kans”, legt Roel uit.
Mijn eigen thuisbrouwerij
“Ik begon met het brouwen van bier in een studentenkamer van ongeveer vijftien m2. Zoals elke beginnende brouwer, was ik druk bezig met experimenteren. Ik verslond talloze boeken en speurde het hele internet af. In die kleine ruimte brouwde ik ongeveer vijftig liter bier. De kamer bevatte niet veel meer dan een bed en een tafel. Op een gegeven moment wilde ik meer gaan brouwen, dus haalde ik de tafel eruit om plaats te maken voor brouwapparatuur. Mijn vriendin van destijds stelde op een gegeven moment een duidelijke keuze: of de brouwspullen eruit, of zij eruit.”
De tijd bij STEK: het échte ontstaan van Frontaal
“Je kunt vast wel raden wat er uiteindelijk moest gebeuren: al die brouwspullen moesten eruit. Dus begon ik met mijn zoektocht naar een geschikte locatie om te gaan brouwen. Ik bezocht talloze plekken en garages, maar het antwoord was overal hetzelfde: ‘Ik denk niet dat je hier zomaar kunt gaan brouwen. Daarvoor heb je een vergunning van de gemeente nodig.’ Gelukkig kreeg ik via via een tip over STEK. Destijds was het nog één groot stuk asfalt, ze stonden nog aan het begin. Ik herinner me nog goed hoe ik in februari mijn idee buiten stond te pitchen om een plek bij STEK te bemachtigen. Een week later kreeg ik het verlossende telefoontje: er was een plek voor me. Superfijn, want bij STEK kon je direct zonder vergunning aan de slag gaan.”
Geen lening bij de bank
“In mijn eerste week op STEK wist ik eigenlijk niet waar ik moest beginnen. We moesten zelfs onze water- en elektriciteitsvoorzieningen regelen. Nadat we dat hadden aangepakt, diende zich de volgende uitdaging aan: waar gaan we brouwen? Dus begon ik op zoek te gaan naar iets als een bouwkeet en uiteindelijk kwam ik uit bij tweedehands zeecontainers”, legt Buckens uit. “Naarmate mijn brouwerij groeide, besefte ik dat ik investeerders nodig had. Helaas wilden de banken niet met me praten, en ik wilde ook niet al te veel geld lenen van vrienden of familie. Daarom besloot ik om een crowdfunding campagne te starten. Binnen slechts drie maanden hadden maar liefst negentig mensen zich ingeschreven. In die tijd was het nog een lening, maar uiteindelijk is Frontaal daaruit écht ontstaan.”
Onze productiecapaciteit was al snel bereikt
“Ik besefte op een gegeven moment dat ik het ‘verkopen’, het werken aan de voorkant, eigenlijk niet zo leuk vond. Ik deed het, omdat het moest, maar het was niet mijn passie. De cijfers en receptontwikkeling boeiden me veel meer. Dus begon ik te zoeken naar een commerciële vertegenwoordiger. Gelukkig vond ik de perfecte match. We groeiden snel en bereikten onze maximale productiecapaciteit op onze huidige locatie. Op dat punt moesten we een keuze maken: nog meer financiering ophalen voor een nieuwe brouwerij of samenwerken met een bestaande brouwerij. We kozen ervoor om te ‘huurbrouwen’ bij Brouwerij InBier in Sittard, waardoor we snel onze productiecapaciteit konden vergroten. Binnen twee jaar vulden we vijftig procent van hun productiecapaciteit en bereikten uiteindelijk een punt waarop we zeiden: “Nu is het tijd om uit te breiden, zowel op een relevante als rendabele manier.”
Onze crowdfunding campagnes: een succes
“We besloten om een crowdfunding campagne op te zetten voor 800.000 euro, gebaseerd op aandelen, omdat we Frontaal niet met schulden wilden belasten. Deze aanpak sloeg snel aan, en binnen vier maanden haalden we het benodigde bedrag op. We verhuisden naar De Faam en openden later het Brouwcafé. Daar merkten we al snel dat de kosten ver op de baten waren uitgelopen. We bevonden ons op dat moment echt op financieel dun ijs. Ik overlegde met mijn toenmalige schoonvader over de stappen die we konden nemen. Er waren verschillende opties, maar uiteindelijk besloten we opnieuw een crowdfunding campagne te starten. Hoewel ik me afvroeg hoe ik in godsnaam nog meer geld ging ophalen na de 800.000 euro van vorig jaar, hebben we de campagne toch online gezet. Binnen drie dagen hadden we al 400.000 euro opgehaald. Hierdoor konden we extra tanks toevoegen en al onze achterstallige schulden in één keer inlopen. We waren weer cashflow-positief. En toen kwam corona…”, vertelt de founder van Frontaal.
Frontaal tijdens corona
Roel gaat verder: “Vanaf dat moment gingen we alleen maar nóg harder. We kregen veel orders vanuit het buitenland. Veel grote brouwerijen waren aan het afschalen, omdat ze bang waren voor corona. Ik dacht alleen maar: gas geven en kijken waar het schip strandt. Bovendien deden onze webshop en the beerclub het geweldig. Hierdoor kwam alle winst rechtstreeks bij ons terecht, wat natuurlijk fantastisch was.”
Op zoek naar een nieuwe plek om te brouwen
“We realiseerden ons al snel dat onze plek in De Faam te krap werd. Bovendien kregen we vanuit De Faam te horen dat onze tijd bij De Faam eindigde. We gingen op zoek naar een nieuwe productielocatie en hebben daar 2.850.000 euro voor opgehaald, wederom via crowdfunding. Ik ben serieus blij dat we zijn verhuisd naar deze nieuwe locatie, want het is werkelijk een verademing in vergelijking met wat we eerder hadden. Niet alleen is de kwaliteit van ons bier aanzienlijk verbeterd, maar ook onze productie-efficiëntie is toegenomen. In augustus 2022 kregen we de sleutels. Het was toen een leeg pand. In januari 2023 werd onze nieuwe brouwinstallatie geleverd en in maart begonnen we met de productie. Voor die tijd waren we voornamelijk bezig met testen en finetunen van de installatie.”
Mijn ondernemerslessen
“Ondanks de veranderingen ben ik nog steeds verantwoordelijk voor het bedenken van alle recepten en de financiële kant van de zaak. Het is geweldig om te zien hoe ons team is gegroeid; we zijn nu met veertig mensen bij Frontaal en samen zetten we prachtige stappen”, laat Roel trots weten. “Ik beschouw mezelf niet als een geboren ondernemer. Mijn oorspronkelijke passie was bierbrouwen, en om dat te doen, had ik een bedrijf nodig. Gaandeweg besefte ik echter dat ondernemerschap ook minder leuke aspecten met zich meebracht. Ik had bijvoorbeeld nog nooit in mijn leven een jaarrekening opgesteld of boekhouding gevoerd; ik wist nauwelijks wat een grootboekrekening was. Gelukkig hielp mijn toenmalige schoonvader me op weg, en het was heel fijn om een sparringpartner te hebben”, zegt Roel. “Tegenwoordig heb ik nog steeds twee of drie adviseurs om me heen met wie ik alles kan bespreken en die ik voor de volle 100 procent vertrouw.”
Niet laten leiden door meningen van anderen
“Natuurlijk stonden er altijd mensen aan de zijlijn die hun mening hadden over mij en mijn plannen”, gaat Roel verder. “Hoe groter je wordt, hoe meer tegengas je krijgt. En dat mag ook. Maar als ik me zou laten leiden door die meningen, door angst, dan kan het snel bergafwaarts gaan. Ik heb altijd in Frontaal en onze producten geloofd, en dat doe ik nog steeds”, zegt Roel trots. “Ik denk dat het ook belangrijk is om als ondernemer rotsvast vertrouwen te hebben in wat je aanbiedt, ongeacht wat anderen denken. Wij hebben sterk vertrouwen in onze visie, en we zien dat we een steeds grotere groep gelijkgestemde mensen aantrekken die ons willen volgen en ondersteunen, op welke manier dan ook. Op dit moment hebben we meer dan zesduizend toegewijde investeerders. Het is geweldig om een lokaal bedrijf op te bouwen met zo’n uitgebreide groep mensen die achter je staan. Ik voel me bevoorrecht dat we niet afhankelijk zijn van slechts een paar grote investeerders.”
Frontaal – De grootste onafhankelijke microbrouwerij van Nederland
“Onze missie is om de grootste onafhankelijke microbrouwerij van Nederland te worden, en dit realiseren we samen met onze investeerders. En met onafhankelijk bedoel ik dat we zelfstandig opereren, zonder dat een groot moederbedrijf controle heeft over onze brouwactiviteiten. Hiermee willen we laten zien dat je niet altijd hoeft vast te houden aan de ‘status quo’. Ik denk dat veel mensen zich daarom ook bij ons merk aansluiten.”
—
Brouwerij
Frontaal Holding B.V.
Steenen Hoofd 56
4825 AK, Breda
+31 (0)6 82 12 55 66
info@frontaalbrewingcompany.com
Brouwcafe
Liniestraat 31
4816 BG, Breda
+31 (0)76 785 4329
brouwcafe@frontaalbrewingcompany.com
https://frontaalbrewingcompany.com
—
Dit is een artikel uit Breda Business & Lifestyle #13. Lees het volledige magazine hier.