Ondersteunen & ontzorgen van ondernemers

Het was misschien wel de meest opvallende pagina in de vorige editie van Breda Business & Lifestyle: die van KERN MANAGEMENT + ADVIES. Daarop stond Managing Partner Arjan Evers met een levensgrote oehoe (uil) op zijn arm: “Wij zijn de ogen en de oren van onze klanten waar het gaat om het ontsluiten van bruikbare bedrijfsdata. Dit is de basis voor het verhogen van het rendement. Data-gedreven ondernemen noemen wij dat.”

KERN MANAGEMENT + ADVIES bestaat sinds 2010 en doet grofweg twee dingen. Arjan Evers: “Wij vervullen managementfuncties en geven soms alleen advies aan het zittende management. Onze focus ligt op de rol van de Chief Financial Officer (CFO) en de digitale transformatie van de afdelingen Commercie, Finance en Operations bij een onderneming. Een CFO heeft vaak toegang tot veel bedrijfsgegevens maar weet deze lang niet altijd om te zetten tot bruikbare management- & stuurinformatie.” In zijn werk van alledag maakt Evers de bedrijfsnaam graag waar: “Wij dringen door tot de kern van het probleem”, stelt hij. “Alle randvoorwaarden laten we graag weg.”

Bijzondere bedrijfssituaties
“Wij zijn actief indien sprake is van een bijzondere bedrijfssituatie, van crisismanagement (faillissementen, doorstarts) tot rendementsverbeteringstrajecten (fusies en overnames)”, vervolgt Evers, wiens team inmiddels uit een tiental medewerkers bestaat. De aanpak van KERN is nét even anders, maar staat altijd garant voor kwaliteit. “Wij hoeven niet per se kennis te hebben van de branche waarin de ondernemer actief is. Wij zijn alleen geïnteresseerd in de data. Aan de hand daarvan maken we een gedegen bedrijfsanalyse.

We meten véél, werken aan de hand van 7 financiële en 7 operationele indicatoren én de kruisverbanden daartussen. Zo kunnen we oorzaak en gevolg duidelijk onderscheiden.”

Ondersteunen en ontzorgen
Uiteraard kan KERN ook ondersteunen bij de uitvoering van verbeterscenario’s en het monitoren van de effecten daarvan. Evers: “Samen met de ondernemer bepalen wij wat de onderneming zelf al kan doen en waarin mijn team het beste kan ondersteunen.

Kort gezegd worden telkens drie stappen doorlopen: Inzage, Inzicht en Sturing”. Medewerkers aansturen op basis van KPI’s en competenties en aanspreken op basis van resultaat. Daar draait het uiteindelijk om. Evers blikt tevreden terug op het afgelopen periode. “Maar óók met ambities. Ook wij ontwikkelen onszelf, bijvoorbeeld op het gebied van Robotic Process Automation (RPA), waarbij repeterende administratieve werkzaamheden eenvoudig worden geautomatiseerd. Daar zijn we veel mee bezig. Je ziet dat de rol van Finance snel aan het veranderen is. Het wordt een kenniscentrum, dat pro-actief data deelt binnen de hele onderneming.”

 

Ook interessant

De beste oplossing voor uw bedrijfstelefonie

De wereld van bedrijfstelefonie is de afgelopen jaren flink veranderd. Traditioneel telefoneren heeft plaatsgemaakt voor Voice over IP (VoIP), bellen via internet en systemen...

Duurzaamheid en circulariteit

Jacobs Elektro Groep is een elektrotechnisch installatiespecialist, gevestigd in Breda. Wij ontzorgen onze klanten door met ze mee te denken en passende oplossingen te...

Ook online een sterk netwerk

Hoewel persoonlijke connecties en aanbevelingen nog steeds van onschatbare waarde zijn, spelen online platforms een steeds essentiëler rol in het aantrekken en vinden van...

Rondvaartbedrijf Zilvermeeuw: Duurzaam genieten

WAAROM ZOU VAREN VOOR JE PLEZIER NIET DUURZAAM KUNNEN ZIJN? DIE VRAAG STELDE ADRIAAN SCHULLER VAN RONDVAARTBEDRIJF ZILVERMEEUW ZICHZELF ÉN HIJ BEANTWOORDDE HEM OOK....